Carl-Gustaf Lindstedt. 1921-1992. Svensk skådespelare. Här längst till vänster medverkar han i Scalateaterns revy Robinson Crazy 1953. Till höger Leppe Sundewall med basfiol. Egentligen Karl Lennart Albert Sundevall. 1927-2009.
Lyckliga unga människor. Så lyder rubriken i reportaget om familjen Birch. Fru Nan och sin man John som är ett ungt amerikanskt par som bott ett år i Sverige och i sommarvillan som är ritad av arkitekt Gunnar Asplund. John Birch arbetar som attaché på den amerikanska Stockholmslegationens finansiella sektion. Sommarvillan på Lysön i Nynäshamnstrakten tar de sin tillflykt till från våningen på Linnégatan. På bilden syns paret i ett av rummen. Inredningen är värd att beundra enligt bildtexten, längs långsidorna en hylla med praktiska väggfasta skåp. Bilden publicerad i ett bildreportage i tidningen Damernas värld nr 33 1947.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar med att betjäna en kund som handlat korv.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar med att betjäna en kund som handlat korv.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar som just betjänat en manlig kund som är kvällshungrig.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar och för tillfället betjänar en manlig kund som är kvällshungrig.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. Klockan är strax för nio på kvällen och det som lyser upp är Sibylla-skylten och belysningen inuti korvkiosken där en kvinna arbetar och för tillfället betjänar en manlig kund som är kvällshungrig.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. En man i kiosken, ofta benämnd korvgubbe syns stå i kiosken och en kvinna står och väntar på sin beställning.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. En man i kiosken, ofta benämnd korvgubbe syns stå i kiosken och en kvinna står och väntar på sin beställning.
En Sibylla korvkiosk på en Stockholmsgata på 1960-talet. En man i kiosken, ofta benämnd korvgubbe syns stå i kiosken och en kvinna står och väntar på sin beställning.
Korvgubbe på 1960-talet. En låda på magen. Så såg det ut förr i tiden på gatorna. I slutet på 1950-talet hårdnar klimatet för korvgubbarna och myndigheterna vill inte längre tillåta korvförsäljningen på det viset. Owe Thörnqvist lanserar sin melodi Varm korv boggie. Det skulle dock dröja ända tills 1972 innan varmkorv-gubbarna med låda på magen fick se sig besegrade och lådan på magen förbjöds. En ung kvinna i tidstypiskt 60-tals mode köper en kokt med bröd.
Korvgubbe på 1960-talet. En låda på magen. Så såg det ut förr i tiden på gatorna. I slutet på 1950-talet hårdnar klimatet för korvgubbarna och myndigheterna vill inte längre tillåta korvförsäljningen på det viset. Owe Thörnqvist lanserar sin melodi Varm korv boggie. Det skulle dock dröja ända tills 1972 innan varmkorv-gubbarna med låda på magen fick se sig besegrade och lådan på magen förbjöds. En ung kvinna i tidstypiskt 60-tals mode köper en kokt med bröd.
Korvgubbe på 1960-talet. En låda på magen. Så såg det ut förr i tiden på gatorna. I slutet på 1950-talet hårdnar klimatet för korvgubbarna och myndigheterna vill inte längre tillåta korvförsäljningen på det viset. Owe Thörnqvist lanserar sin melodi Varm korv boggie. Det skulle dock dröja ända tills 1972 innan varmkorv-gubbarna med låda på magen fick se sig besegrade och lådan på magen förbjöds. En ung kvinna i tidstypiskt 60-tals mode köper en kokt med bröd.
Korvgubbe på 1960-talet. En låda på magen. Så såg det ut förr i tiden på gatorna. I slutet på 1950-talet hårdnar klimatet för korvgubbarna och myndigheterna vill inte längre tillåta korvförsäljningen på det viset. Owe Thörnqvist lanserar sin melodi Varm korv boggie. Det skulle dock dröja ända tills 1972 innan varmkorv-gubbarna med låda på magen fick se sig besegrade och lådan på magen förbjöds. En ung kvinna i tidstypiskt 60-tals mode köper en kokt med bröd.
Korvgubbe på 1960-talet. En låda på magen. Så såg det ut förr i tiden på gatorna. I slutet på 1950-talet hårdnar klimatet för korvgubbarna och myndigheterna vill inte längre tillåta korvförsäljningen på det viset. Owe Thörnqvist lanserar sin melodi Varm korv boggie. Det skulle dock dröja ända tills 1972 innan varmkorv-gubbarna med låda på magen fick se sig besegrade och lådan på magen förbjöds. En ung kvinna i tidstypiskt 60-tals mode köper en kokt med bröd.
Där Stockholm köper grönt. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i tidningen Bildjournalen nr 16-17 1954 och som ger läsaren en inblick i hur handeln med frukt, grönsaker och blommor sker i Klarahallen i centrala Stockholm. De morgontidiga säljarna och köparna vaknar redan vid femtiden och de många handlarna som har var sin marknadsplats i hallen fyller hallen med allt vad ett växthus och lantbruk kan förmå producera. Här en man som i reportaget beskrivs som Sveriges ledande i påskrisbranschen och att hans händer ser ut som han doppat dem i blod. Men det är bara den röda färgen till vipporna som färgat av sig på händerna. Det framgår förstås inte på den svartvita bilden. Han äter en korv i farten, i papper. Det kunde man köpa förr, det var aningen billigare än att köpa korv med bröd.
Där Stockholm köper grönt. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i tidningen Bildjournalen nr 16-17 1954 och som ger läsaren en inblick i hur handeln med frukt, grönsaker och blommor sker i Klarahallen i centrala Stockholm. De morgontidiga säljarna och köparna vaknar redan vid femtiden och de många handlarna som har var sin marknadsplats i hallen fyller hallen med allt vad ett växthus och lantbruk kan förmå producera. Här en man som i reportaget beskrivs som Sveriges ledande i påskrisbranschen och att hans händer ser ut som han doppat dem i blod. Men det är bara den röda färgen till vipporna som färgat av sig på händerna. Det framgår förstås inte på den svartvita bilden. Han äter en korv i farten, i papper. Det kunde man köpa förr, det var aningen billigare än att köpa korv med bröd.
Färjestadens travbana Karlstad 1943. Det är söndag och trav på Färjestads travbana. Stadsfullmäktiges förre ordförande och före detta rallaren J A Håkansson på travbanan och äter en varm korv. Publicerad i Se nr 21 1943 sid 28